19 Haziran 2016 Pazar

SAYOKANLAR MANGALA OYNUYOR.

Sayokan Derneği Denizli Şubesi ile, mangala.com.tr organizasyonu ile Denizli Özel Vildan Koleji’nde Mangala oyunu Semineri düzenlendi. 9 Nisan 2016 günü düzenlenen Mangala seminerinde; Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Tarih Bölümü Öğretim üyesi Prof. Dr. Abdulvahap Kara Mangala oyununun ve Dokuz Kumalak’ın tarihçesi ve Türk Toplumlarında ki önemi hakkında açıklamalarda bulundu. www.mangala.com.tr sitesi kurucusu ve Mangala araştırmacısı Serdar Asaf Ceyhan tarafından; 2007 yılında bir minyatürde gördükleri Mangala oyunun, Türkiye’de yeniden yaygınlaştırılması , turnuvalarının düzenlenmesi ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okullarda zeka oyunları seçmeli ders müfredatına alınmasına kadar yapmış oldukları çalışmalardan bahsetti. Daha sonra Türkiye’de ilk defa hazırlanan ve T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından desteklenen Mangala oyunu Belgesel Fil gösterimi yapıldı. Mangala oyununun Kazakistan’da oynanılan şekli Dokuz Kumalak oyunun Federasyonu’ndan yetkililerin de davetli olarak katıldığı organizasyon da, Dokuz kumalak oyununun kuralları da 3 defa Dokuz Kumalak Dünya Şampiyonu olan Assel Daliyeva tarafından anlatıldı ve Sayokanlarla birlikte, hem Mangala, hemde Dokuz kumalak oyunları oynandı. Sayokan Derneği ve www.mangala.com.tr sitesi nin seminer katılımcılarına sunduğu hediyelerden sonra seminer sona erdi. SAYOKAN Türk Savaş Sanatı Sayokan, kökleri Orta Asya'ya dayanan, yaklaşık 16 bin yıllık Türk Tarihi'nde bulunan bilgiler derlenerek stratejileri oluşturulmuş bir Türk savaş sanatıdır. Nihat Yiğit tarafından gündeme getirilmiş ve Dünyada kabul edilerek resmi bir branş olarak dünyaya tanıtılmaya başlanmıştır. Sayokan Dünya Federasyonu, 7 Aralık, 2005 tarihinde Türkiye'de kuruldu. Nihat Yiğit bu sisteme “Savaşçı’nın Yolu ve Kan’ı" cümlesini uygun görmüş, bu cümledeki sözcüklerin baş hecelerini alarak kısaltmıştır. Onun ifadesi ile, “Savaşçı” Mete Han’dan Atatürk’e kadar gerek bedensel, gerekse ruhsal, zihinsel yetenek ve erdemliliğe sahip eşsiz devlet adamlarımızı, komutanlarımızı, kahramanlarımızı, “Yol” ise bu eşsiz insanların bu yetenek ve erdemliliğe giden yolunu, “Kan” ise yine bu eşsiz insanlarla olan bağımızı ifade etmektedir.” diye tanımlıyor. Tabiatı ile uzak doğu savaş sanatlarına bu alanda alternatif, yerelliği ve milliği olan bir kültürleştirme hareketi olunca kolay kabul edilebilir görünmektedir. MANGALA Tarihi araştırmalar Mangala Oyunu'nun Sakalar, Hunlar ve Göktürkler döneminde oynandığını göstermektedir. Dünyada "Coffee House" kültürünün temelleri 1554 yılında İstanbul'da atılmış; İstanbul'dan sonra günümüz Avrupa'sında kahve kültürünün izleri 1650 yılından itibaren,bizden 96 yıl sonra görülmeye başlanmıştır. Günümüze, bu güçlü temellerin atıldığı dönemin kahve kültürünü yansıtan sadece iki adet görsel kaynak miras kalmıştır. İki kaynak da İstanbul'da resmedilmiştir. Mangala oyunu, iki görsel kaynakta da bulunan oyunlardan birisidir. Mangala Oyunu, tarih boyunca kumar amaçlı olarak oynanmamıştır. Ülkemize gelen yabancı seyyahlar, Türklerin bu oyunu saatlerce hiç tartışmadan zevkle oynadıklarını ve asla parayla oynamadıklarını seyahatnamelerinde anlatmışlardır. Dünyanın farklı ülkelerinde mangala türü oyunlar oynanmaktadır ancak Türk Mangalasını diğer mangala oyunlarından ayıran kimi özellikler vardır. Diğer mangala türlerinde taşlar genelde "tohum" adını almakta, taşları hareket ettirme ise "tohum saçma" olarak ifade edilmektedir. Bu da o kültürlerin ziraatçı bir toplum olduklarını göstermektedir. Oysa Türk Mangala'sında taşlar "asker" olarak görülmektedir. Ayrıca günümüze "hazine" olarak aktardığımız bölüme Türkler "orda" yani "karargâh" demişlerdir; bu da oyunumuzun bir çiftçilik oyunu değil, savaş oyunu olduğunu ortaya koymaktadır. Türk Mangala'sının bir diğer farkı ise alınan taşların bir tanesinin kendi otağına, yani kuyusuna bırakılmasıdır. Diğer mangala oyunlarında kendi kuyusuna taş bırakma olayı yoktur. Mangala'da kendi kuyusuna bir taş bırakma kuralı, Türk sosyal hayatındaki baba ocağına sahip çıkma geleneğinin bir tezahürüdür. Taş kazanmak için rakibin taşlarını çift yapma kuralı ise Türk inanç ve devlet sistemi tarihindeki ikili anlayışı sembolize etmekte ve Türklerin geleneksel dünya görüşüne uygun düşmektedir. Eski Türklerin göğü baba, yeri ana olarak kabul etmesini; Türk devlet sistemindeki töles-sol ve tardus-sağ ile idare yapıdaki yabgu ve şad sistemi gibi çiftleri bu duruma örnek gösterebiliriz. Kültür ve Turizm Bakanlığı Mangala Oyununun, Anadolu kültürünün köklü bir başlığı olduğunu, oyunun genç kuşaklara tanıtılmasının, yaygınlaştırılmasının yararlı olacağını, kültürel ve turistik alanlarda Türkiye'nin tanıtımına katkı sağlayacağını bildirmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Mangala Oyunu'nun okullarımızda oynatılması uygun bulunmuştur. Mangala Oyunu'nun çağdaşı olduğu diğer oyunlardan farkı, dağdaki çobandan, 70 yaşında ki bilgine, İstanbul'da sarayda ki Hanım Sultandan, 5 yaşında ki çocuğa kadar her yaştan ve kültürden insanın oynayabilmesidir. MANGALA OYUNUNUN FAYDALARI • Dikkatini yoğunlaştırma • Odaklanma • Ezberci zihniyetten uzaklaşma • Strateji düşünme • Öngörme • Sosyal Gelişim • Tasarlama • Analiz etme • Parça Bütün ilişkisi kurma • Görsel algı • Hafıza • Özgüven • Zihinde canlandırma • İpuçlarından faydalanma • Dil Gelişimi • Çözüm yöntemi kullanma

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder